Priit Tiganik - photos

Sunday, November 15, 2015

Mugav ja üldsegi mitte mugav tarkvara

Pildi allikas: http://www.addintools.com/documents/excel/where-is-insert-menu.html

Ülesanne:
Kirjelda kaht tarkvaralahendust, mida pead tarkvara ergonoomika positiivseks ja negatiivseks näiteks.

Esimene näide mugavast tarkvarast tekkis peas hetkega. Veel tänagi on meeles, kuidas ehk kuskil 2005. aastal või nii tuli välja uus Microsoft Office oma uue failiformaadi ja kasutajaliidesega. Oma senistes ettevõtmistes oli Excel üks minu põhitöövahendeid ning tänu sellele olid kõik selle menüüd risti-rästi tuttavad. Meenutuseks, toona pidi kasutaja keerulisemate või vähem kasutust leidvate funktsioonide juurde jõudmiseks tihti kasutama menüüsid, mis muutis töö tihti üpris aeganõudvaks. Noh, kui see lõpuks nii aasta-paariga peale igapäevast kasutust selgeks sai, siis polnudki enam hullu. Jah, põhimõtteliselt sai kasutaja ka ise endale erinevate funktsioonide valikut kohandada.
Niisiis saabus uus Office ning pilt oli hoopis-hoopis teine. Hirmutav. Tegelikult toona ma alguses ei julgenudki seda kohe kasutusele võtta, kuna tundus, et selle õppimine ei pruugi ennast ära tasuda: kõik on ju absoluutselt teist moodi!
Olude sunnil oli seda mingil hetkel siiski vaja teha.. Jah, erinevate funktsioonide asukoha uuesti õppimiseks oli vaja õppida, aga sellel korral sai igapäevatööks vajalikud liigutused selgeks nii umbes nädalaga ning peale seda laabus töö juba tunduvalt kiiremini kui varem.
Ehk siis kasutajaliidese uuenduse tulemusena muutus selle programmi kasutamine palju kiiremini õpitavaks ning tundus lõpuks vedi intuitiivsem ning samal ajal oli seda ka hõlpsam kasutada. Minu jaoks on see olnud üks positiivsemaid näiteid ergonoomika arendamisest.

Ilmselt iga tarkvara, mida ikkagi mingilgi määral edasi arendatakse ja mida ärilistel eesmärkidel toodetakse, muutub aja jooksul kasutuskogemuse poolest mugavamaks. Et konkurentsis püsida, peab see areng olema ka piisavalt kiire. Microsoftilt endalt võin tuua ka näite mitte kõige paremast kasutajakogemusest.
Kunagi ammustel aegadel sai soetatud endale üks HTC mobiiltelefon, millel jooksis Windows Mobile. Oli äkki versioon kas 6 või 7, ei mäletagi.. Kui alustada rauast, siis alguses nägin kurja vaeva, et üldse kõne alustamise ja lõpetamise nupp ülesse leida. Funktsioonid, mis peaksid telefoni puhul olema primaarsed, olid disaini alla ära peidetud. Noh, kasutusjuhendist oli tollel korral abi.
Kui helistamine selge, hakkasin uurima telefoni sisu. Telefonil olid peal Wifi ja GPS, kuid jällegi ei õnnestunud mul neist üpris pikalt kasu saada, kuna ma ei leidnud neid lihtsalt telefoni menüüdest ülesse.. Ja menüüsid erinevaid oli seal ikkagi meeletult! Need olid kahtlaselt nimetatud ja järjestatud pigem tähestikulises järjestuses, mitte nt selle järgi, mida tihedamini võiks vaja minna.
Lõpuks sai kõik vajalik siiski tehtud ning äge oli see, et see peale tundmaõppimist väga palju aega ei võtnudki, kuid kokkuvõte on ikkagi see, et kasutuskogemuse vaatevinklist oli tegu halva näitega. Ma täiesti ei imesta, et kuigi Windows Mobile oli Microsoftil juba ammu enne iOSi ja Androidi telefone olemas, jäi see uute tegijate, kes kasutajast veidi rohkem hoolisid, tulekul kiiresi kaotajaks.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home